توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

۱۰ ادویه و سبزی مفید و خوشمزه در روز جهانی نمک کمتر

۱- دارچین؛ کاهنده فشار خون و عوارض مربوط به دیابت

 

 

دارچین؛ کاهنده فشار خون و عوارض مربوط به دیابت

 

دارچین از جمله محبوب‌ترین و پرکاربردترین ادویه‌ها در آشپزی است. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است که هم سبب خواص ضدالتهاب دارچین می‌شود و هم کاهش کلسترول و چربی بد و مضر خون را کاهش می‌دهد. دارچین می‌توانند جایگزین خوبی برای نمک جهت خوش طعم‌تر کردن خوارکی‌ها باشد.

اما یکی از مهم‌ترین خواص دارچین تاثیر آن در کاهش و تنظیم قندخون از طریق شکستن مولکول‌های کربوهیدرات در معده و بهبود ترشح انسولین است. طبق نتایج تحقیقات پزشکی صورت گرفته، دارچین قند خون ناشتا را در افراد دیابتی ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد. برای گرفتن نتیجه بهتر در این افراد بهتر است روزانه و به صورت منظم حدود ۱۶ گرم دارچین مصرف شود.

 

۲- مریم گلی؛ آلزایمر نمی‌گیرید

 

مریم گلی؛ آلزایمر نمی‌گیرید

 

آیا می‌دانستید در سال‌های اوج بیماری «طاعون» در اروپا، از «مریم گلی» برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری استفاده می‌کردند؟ تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که مریم گلی، به خصوص در افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، عملکرد مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد. بیماری آلزایمر در اثر کاهش سطح ماده شیمیایی «acetylcholine» در مغز رخ می‌دهد که مسئول رساندن پیام‌ها به مغز است. مریم گلی از شکسته شدن و کاهش این ماده شیمیایی و در نتیجه ابتلا به آلزایمرجلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر نتیجه یک تحقیق ۴ ماهه روی ۴۲ فرد مبتلا به آلزایمر نشان داد که مریم گلی بهبود عملکرد مغز را در این افراد بهبود بخشیده است. همچنین مطالعات انجام شده نشان دهنده تاثیر مثبت مریم گلی در بهبود عملکرد مغز افراد سالم اعم از پیر و جوان است و به صورت دمنوش هم می‌توانید آن را میل کنید.

 

۳- نعناع؛ درمان سندروم روده تحریک‌پذیر

 

«نعناع» سابقه‌ای طولانی در طب پزشکی دارد. طبق نتایج منتشر شده تحقیقات پزشکی، ترکیبات موجود در روغن نعناع تاثیر مثبتی در کنترل دردهای ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر دارد. به نظر می‌رسد این اثر از طریق آرام کردن ماهیچه‌های روده بزرگ اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر نعناع در درمان و کاهش نفخ شکم موثر است و باعث بهبود حالت تهوع می‌شود. طبق تحقیقی که بر روی ۱۱۰۰ زن صورت گرفته، نعناع در بهبود حالت تهوع ناشی از عوارض عمل جراحی به خصوص عمل جراحی سزارین بسیار موثر است.

 

۴- زردچوبه؛آنتی‌اکسیدان، ضد سرطان و ضد التهاب

 

زردچوبه حاوی ترکیباتی با خصوصیات درمانی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «کورکومین» است. کورکومین، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بدن در برابر اکسیدان‌های قوی محافظت می‌کند و سطح آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را در بدن بالا می‌برد. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم آسیب‌های اکسیدانی عامل بسیاری از بیماری‌ها هستند. کورکومین یک ماده ضدالتهاب قوی است و سبب بهبود عملکرد مغز، کاهش ریسک سرطان و حمله قلبی و نیز بهبود ورم مفاصل می‌شود.

 

۵- ریحان؛ کاهش قندخون و تقویت سیستم ایمنی

 

می‌دانستید «ریحان» از رشد باکتری، قارچ و کپک جلوگیری می‌کند؟ علاوه بر این ریحان با افزایش سطح مشخصی از سلول‌های خونی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اگر ریحان را به صورت ناشتا مصرف کنید، سطح قندخون پایین می‌آید که یک خبر خوب برای افراد مبتلا به دیابت است. ریحان آرام‌بخش است و در صورت استفاده منظم از افسردگی و عصبانیت پیشگیری می‌کند. پودر ریحان و ریحان تازه طعم و مزه مطلوبی به بسیاری از غذاها می‌بخشند و می‌توانند جایگزین خوبی برای مصرف کمتر نمک باشند.

 

۶- پودر فلفل قرمز؛ لاغر کننده و ضد‌ سرطان

 

پودر فلفل قرمز؛ لاغر کننده و ضد‌ سرطان

 

پودر قرمز یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین ادویه‌ها در آشپزی است. ماده فعال موجود در پودر فلفل قرمز «کاپسایسین» است که یک مسکن عالی برای درد و کاهنده اشتها و در نتیجه لاغر کننده و چربی‌سوز است. به همین دلیل است که «کاپسایسین» یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در مکمل‌های لاغری است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که در وعده شام و ناهار یک گرم پودر فلفل قرمز مصرف می‌کنند نسبت به سایر افراد بیشتر چربی می‌سوزانند و لاغر می‌شوند. علاوه بر این نتایج یک تحقیق پزشکی روی حیوانات مختلف حاکی از آن است که کاپسایسین ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان پروستات، ریه و کبد را کاهش می‌دهد. پس به جای شور کردن خوراکی‌ها با نمک، طعم آن‌ها را با فلفل تند و تیزتر کنید.

 

۷- زنجفیل؛ مسکن و ضد‌تهوع

 

آیا می‌دانستید زنجفیل را می‌توانید جایگزین بسیاری از داروهای شیمیایی کنید؟  مصرف یک گرم یا کمی بیشتر زنجفیل، حالت تهوع صبحگاهی ناشی از بیماری، دریازدگی و مصرف داروهای شیمیایی مثل شیمی‌درمانی را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این زنجفیل یک ضد‌التهاب قوی است که درد را تسکین می‌بخشد. همچنین مصرف روزانه ۲ گرم زنجفیل ریسک ابتلا به روده بزرگ را کاهش می‌دهد و در کاهش التهابات روده بزرگ مثل یک مسکن عمل می‌کند.

مرهمی مرکب از زنجفیل، دارچین، کندر و روغن کنجد یک مسکن بی‌نظیر برای تسکین دردهای ناشی از ورم مفاصل است و در این زمینه کارکردی شبیه ایبوپروفن و آسپرین دارد.

 

۸- شنبلیله؛ قند‌ خون را کنترل می‌کند

 

شنبلیله؛ قند‌ خون را کنترل می‌کند

 

در طب «آیورودا» یا همان طب سنتی هندی‌ها که فلسفه اصلی‌اش دستیابی به دانش زندگی و عمر طولانی است، شنبلیله جایگاه ویژه‌ای دارد. در حالی که تاثیر شنبلیله روی سطح تستسترون ثابت شده است به نظر می‌رسد که یک ماده موثر در کاهش قند‌ خون هم هست.

شنبلیله حاوی پروتئین گیاهی «۴-hydroxyisoleucine» است که عملکرد هورمون انسولین را بهبود می‌بخشد. مصرف روزانه و منظم ۱ گرم شنبلیله سطح قند خون را به خصوص در افراد دیابتی کاهش می‌دهد.

 

۹- رزماری یا اکلیل کوهی

 

ماده فعال در رزماری به «رزماری اسید» مشهور است. این ماده مفید در کاهش حساسیت‌های آلرژیک و گرفتگی بینی موثر است. علاوه بر این برای تسکین اعصاب، درمان بیخوابی، روماتیسم و نفخ، یبوست و سوهاضمه رزماری یکی از بهترین سبزی‌های معطر و ادویه‌هاست. برای پیشگیری از سنگ کلیه و نقرس غذاها را به جای نمک با رزماری خوش‌طعم کنید.

 

۱۰- سیر

 

از هزاران سال پیش استفاده از «سیر» به خاطر خواص پزشکی بیشتر مورد توجه بوده تا ارزش غذایی آن. حالا دیگر می‌دانیم تقریبا تمام خواص موجود در سیر به خاطر وجود ماده‌ای به نام «آلیسین» است که البته بوی نه چندان خوشایند سیر هم به خاطر وجود همین ماده است. اگر دچار سرماخوردگی شدید در غذای روزانه‌تان از سیر استفاده کنید. سیر ماده‌ای مفید برای سلامت قلب و پیشگیری از بسیاری امراض مربوط به قلب و عروق است. افرادی که کلسترول بالا دارند با خوردن منظم سیر می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ درصد سطح کلسترول بد خون را کاهش دهند. علاوه بر این سیر سبب کاهش فشار خون می‌شود و این یک خبر خوب برای مبتلایان به بیماری فشار خون بالاست چرا که سیر دقیقا مثل یک داروی کاهنده فشار خون عمل می‌کند.

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan