توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

جشنواره گل و گیاه محلات

 
البته این جشنواره در سال‌های 91 و 92 برگزار نشد، اما احساس خلأ شدید آن برای مردمی که از این راه برای آنان اشتغال‌زایی شده بود و همچنین مسئولانی که شاهد کاهش ورود گردشگر در این دو سال به محلات و کاهش درآمدزایی و رونق اقتصادی شهرشان شده بودند، باعث شد برگزاری آن از سال 93 از سرگرفته شود.
 
نمایشگاهی؛ هم برای تماشا و هم فروش 
محلات امسال شاهد برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره گل و گیاه خود است که از عصر روز سه‌شنبه (5 اردیبهشت) و با رویکرد حمایت از تولید بومی و حفاظت محیط‌زیست آغاز به کار کرد و تا فردا (8 اردیبهشت) در پایانه صادراتی گل وگیاه این شهر دایر است. مجتبی ابراهیمی، دبیر پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه شهرستان محلات در گفت‌وگو با جام‌جم، به وجود چهار سالن اختصاصی در این نمایشگاه اشاره کرده و یادآور می‌شود که علاوه بر 50 تولیدکننده برتر شهرستان محلات، تولیدکنندگانی از برخی شهرها چون رامسر و خمین نیز در نمایشگاه حضور دارند.
 
به گفته وی، در نمایشگاه گل و گیاه محلات، علاوه بر وجود فضای بزرگی برای نمایش گل و گیاه، سالن‌هایی نیز برای عرضه صنایع وابسته تولید گل و گیاه و همچنین عرضه مستقیم گل در نظر گرفته شده است.
 
افزایش درآمدزایی و اشتغال‌زایی 
علی‌اکبر محمدامینی، معاون فرماندار محلات نیز درخصوص اهداف برگزاری نمایشگاه گل و گیاه این شهر به جام‌جم می‌گوید: در اجرای این نمایشگاه چند هدف را دنبال می‌کنیم که مهم‌ترین آن افزایش فروش و درآمد تولیدکنندگان گل و گیاه از طریق شناساندن آنها به متقاضیان داخل کشور است.
 
محمد امینی، شناساندن محلات به عنوان قطب تولید و فروش گل و گیاهان زینتی را هدف دیگر نمایشگاه عنوان کرده و می‌افزاید: خوشبختانه تا حدی به این هدف خود رسیده‌ایم؛ زیرا در دو سال اخیر، در اسفند تقریبا تمام تولیدات گلخانه‌هایمان به فروش رسیده و دیگر نمی‌توانستیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم. برهمین اساس در سال گذشته نیز برای 300 شهرداری در سطح کشور دعوت‌نامه فرستادیم که حضور آنها در نمایشگاه باعث شد حداقل با 45 شهرداری قرارداد فروش امضا کنیم.
 
جمعیت شهرستان محلات بیش از 50هزار نفر است و آن‌طور که معاون فرماندار محلات می‌گوید حدود 40 درصد این جمعیت در بخش گل و گیاه فعال هستند که از این 40 درصد نیز حدود 10 درصد در بخش صادرات فعالیت می‌کنند و بقیه نیاز داخل کشور را پوشش می‌دهند.
 
ارزآوری 12/5 میلیون دلاری 
هم‌اکنون در شهرستان محلات بیش از 900 هکتار زیرکشت گل و گیاه زینتی وجود دارد و 400 واحد گلخانه‌ای، که به گفته محمدامینی، از این گستره تولیدی، سالانه 75میلیون گل شاخه بریده و 95 میلیون گل‌های گلدانی تولید و روانه بازار می‌شود.
 
این میزان گل تولیدی، علاوه بر این‌که نیاز بخش بزرگی از بازار گل داخل کشور را برآورده می‌سازد (که البته آمار دقیقی از درآمدزایی آن وجود ندارد) از بخش صادرات به خارج از کشور نیز ارزآوری خوبی دارد، طوری که در سال گذشته و براساس آمار گمرکات حدود 12/5 میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است.
 
گل‌های محلات که به لحاظ تنوع و کیفیت رتبه اول را در کشور دارد، توانسته بازار خود را در کشورهایی چون ترکیه، افغانستان، اقلیم کردستان عراق، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی مثل قرقیزستان، گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بیابد و گلفروشی‌های این کشورها را در طول سال معطر به گل ایرانی کند.
 
رونق گردشگری با گل‌های محلات 
جشنواره گل محلات علاوه بر تاثیر روبه رشدی که در افزایش درآمد و اشتغال‌زایی محلاتی‌های مشغول در بخش گل و گیاه داشته، توانسته است از طریق افزایش حضور گردشگران در محلات در ایام برگزاری نمایشگاه، به توسعه و رونق گردشگری این شهرستان هم کمک کند.
 
به گفته معاون فرماندار محلات، سال گذشته نزدیک 130 هزار نفر از نمایشگاه گل و گیاه این شهر بازدید کردند که این بازدیدکنندگان علاوه بر شهروندان استان مرکزی، از استان‌ها و مناطق مجاور این استان چون اصفهان، قم، کاشان، تهران و لرستان وارد محلات شده بودند.
 
محمدامینی یادآور می‌شود که این گردشگران می‌توانند علاوه بر جشنواره از سایر نقاط دیدنی و بخصوص چشمه‌های آبگرم محلات نیز بازدید کنند، از همین‌رو درصدد هستیم زیرساخت‌های گردشگری محلات بویژه اماکن اقامتی (که اکنون با کمبود شدید روبه‌روست) را توسعه دهیم تا بتوانیم مدت زمان اقامت و حضور گردشگران در محلات را افزایش داده و به دنبال آن اقتصاد محلات را توسعه و رونق دهیم.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan