توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

مهمترین اختراعات بشر در طول تاریخ

مهمترین اختراعات بشر در طول تاریخ

۱- اینترنت

این قسمت واقعاً به مقدمه نیازی ندارد. «سیستم جهانی شبکه‌های کامپیوتری متصل به هم» که تحت عنوان اینترنت شناخته می‌شود، توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد بی‌شماری به توسعه اینترنت کمک نمودند اما شخصی که اغلب این اختراع به او نسبت داده می‌شود دانشمند کامپیوتر لورانس رابرتز است. در دهه ۱۹۶۰ میلادی یک گروه از دانشمندان کامپیوتر که برای سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته آمریکا ARPA کار می‌کردند یک شبکه ارتباطی به نام ARPANET ساختند تا کامپیوترهای سازمان را به هم متصل کنند. این شبکه از روش انتقال داده به نام تعویض بسته استفاده می‌کرد که رابرتز به عنوان یکی از اعضای تیم بر اساس کار سایر دانشمندان توسعه داده‌ بود. ARPANET آغازگر کار با اینترنت بود.

۲- لامپ

وقتی شما فقط به نور طبیعی دسترسی داشته باشید، کارایی‌تان به ساعات روز محدود می‌گردد. لامپ‌ها امکان فعالیت در شب را به انسان داده و ازاین‌رو باعث دگرگونی جهان شدند. بر اساس گزارش مورخان در دهه ۱۸۰۰ میلادی بیست و چهار نفر در اختراع لامپ‌های نئونی نقش داشته‌اند. توماس ادیسون (یکی از باهوش‌ترین افراد تاریخ) به عنوان اولین مخترع شناخته می‌شود زیرا او یک سیستم روشنایی کاملاً کاربردی ایجاد کرد که شامل ژنراتور و سیم‌کشی بود. همانند ورود برق به خانه‌ها در جهان غرب، این اختراع نیز عواقب غیرمنتظره‌ای بر تغییر الگوی خواب مردم داشت.

لامپ رشته ای

۳- تلفن

باوجودی‌که مخترعان بسیاری در انتقال الکترونیکی صدا پیشگام بوده‌اند و عده‌ای از آن‌ها بعد از کاربردی شدن تلفن پرونده حقوقی مالکیت فکری تشکیل دادند، الکساندر گراهام بل اولین کسی بود که ثبت اختراع تلفن را در سال ۱۸۷۶ انجام داد. او برای این اختراع از آموزش به مادر ناشنوای خود الهام گرفته‌ بود. بل اولین تلفن را «ماشین گفتاری الکتریکی» نامید. اختراع تلفن به سرعت رشد کرد و ارتباطات و تجارت جهانی را دگرگون ساخت. هنگامی‌که بل در تاریخ ۲ آگوست سال ۱۹۲۲ از دنیا رفت خدمات تلفن آمریکا برای یادبود او به مدت یک دقیقه از کار ایستاد.

۴- موتور احتراق داخلی

در این موتورها احتراق ناشی از سوخت، گازی با دمای بالا آزاد می‌کند که با گسترش آن نیرویی به یک پیستون وارد کرده و آن‌را به حرکت در می‌آورد. بنابراین موتورهای احتراق انرژی شیمیایی را به مکانیکی تبدیل می‌کنند. مهندسین دهه‌ها تلاش کردند تا موتور احتراق داخلی را طراحی کنند که در نیمه دوم قرن نوزدهم به شکل پیشرفته درآمد. موتور در عصر صنعتی تحول عظیمی به وجود آورد، از جمله اختراع گسترده ماشین‌ها شامل خودروهای مدرن و هواپیما. مراحل عملکرد موتور احتراق داخلی چهار زمانه عبارتند از: ۱) مرحله مکش: هوا و سوخت بخارشده به داخل کشیده می‌شوند. ۲) مرحله تراکم: بخار سوخت و هوا فشرده و مشتعل می‌شوند. ۳) مرحله انرژی: سوخت محترق شده و پیستون به سمت پایین فشار وارد می‌کند و به ماشین نیرو می‌دهد. ۴) مرحله اگزوز: گاز و هوای اضافی خارج می‌شود.

۵- ماشین چاپ

جانز گوتنبرگ آلمانی ماشین چاپ را در سال ۱۴۴۰ اختراع کرد. عامل کلیدی در توسعه این اختراع قالب دستی بوده که یک روش جدید قالب‌ریزی با توانایی تولید سریع مقادیر زیاد حروف سربی متحرک بود. باوجودی‌که افرادی قبل از او از جمله مخترعان در چین و کره چاپ متحرک از فلز را گسترش داده‌ بودند اما گوتنبرگ اولین کسی بود که یک فرآیند ماشینی ساخت که جوهری که خود او از روغن بذر کتان و دوده ساخته بود را از چاپ متحرک به کاغذ انتقال می‌داد. با فرآیند چاپ متحرک، سرعت تکثیر کتاب بسیار زیاد شد و این فرایند منجر به انتشار سریع و گسترده دانش برای اولین‌بار در تاریخ شد. تا سال ۱۵۰۰ در حدود ۲۰ میلیون جلد کتاب در اروپای غربی منتشر شد.

ماشین چاپ

۶- قطب‌نما

دریانوردان باستانی برای هدایت و پیدا کردن مسیر از ستارگان کمک می‌گرفتند اما این روش در روزها و یا شب‌های ابری کارساز نبوده و در نتیجه سفر دریایی به مسیرهای دور ایمن نبود. چینی‌ها در حدود بین قرن‌های نهم تا یازدهم اولین قطب‌نما را اختراع کردند که از آهنربا و سنگ معدن آهن با خاصیت مغناطیسی طبیعی ساخته شده بود. خیلی زود این تکنولوژی از طریق ارتباطات دریایی به اروپا و عرب‌ها رسید. قطب‌نما به دریانوردان اجازه می‌داد به‌طور ایمن به سرزمین‌های دور بروند و ازاین‌رو موجب افزایش و رونق تجارت دریایی و کمک کردن به عصر اکتشافات شد.

۷- میخ

مطمئناً تمدن‌ها بدون میخ از هم فرو می‌پاشیدند. این اختراع کلیدی به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش و دوره روم باستان باز می‌گردد و تنها وقتی بشر قادر به ریخته‌گری و شکل دادن فلزات شد، اختراع میخ میسر و ممکن گشت. پیش از آن سازه‌های چوبی باید از طریق به‌هم پیوستن تخته‌های مجاور به‌صورت هندسی ساخته می‌شدند که فرآیند بسیار دشوارتری بوده‌است. تا دهه ۱۷۹۰ و اوایل دهه ۱۸۰۰ ساخت میخ‌ها توسط یک آهنگر و با حرارت دادن یک میل آهنی و سپس چکش‌کاری آن روی چهار جهت انجام می‌گرفت. ماشین‌های ساخت میخ بین ۱۷۹۰ تا ۱۸۰۰ ساخته شدند. تکنولوژی ساخت میخ به پیشرفت خود ادامه داد. پس از این‌که هنری بسمر موفق به گسترش فرآیند تولید فولاد از آهن شد، میخ‌های آهنی قبلی به‌شکل آهسته کاهش یافتند و تا سال ۱۸۸۶ ده درصد میخ‌های آمریکا از فولاد نرم ساخته شدند. تا سال ۱۹۱۳ این رقم به نود درصد رسید. با همه این‌ها تصور می‌شود پیچ در قرن سوم قبل از میلاد توسط ارشمیدس یونانی اختراع شده بود.

۸- چرخ

چرخ یکی از مهمترین اختراعات بشر در تمام طول تاریخ است. قبل از اختراع چرخ در ۳٫۵۰۰ قبل از میلاد بشر با محدودیت شدید در مقدار و مسافت حمل بار مواجه بود. ظاهراً چرخ به‌خودی خود مشکل‌ترین قسمت اختراع چرخ نبود. وقتی زمان آن فرا رسید که صفحه غیرمتحرک به چرخ‌های غلتان وصل شود، مسأله به مهارت احتیاج پیدا کرد. اوج درخشش در مفهوم چرخ، محور بود اما ساخت آن نیز مشکل بود. برای مثال سوراخ‌های مرکز چرخ‌ها و انتهای محورهای ثابت باید کاملاً صاف و هموار می‌شدند. همچنین اندازه محور یک عامل بحرانی بود و تکمیل این قسمت زمان زیادی به‌طول انجامید. چرخ‌ها باعث سهولت در کشاورزی و بازرگانی شدند زیرا حمل و نقل کالا بسیار راحت صورت گرفته و موجب کاهش بار برای انسان در سفرهای طولانی شدند. امروزه چرخ‌ها نقش حیاتی در زندگی ما دارند. ما آن‌ها را در هرکجا از ساعت تا وسایل نقلیه و توربین‌ها مشاهده می‌کنیم.

چرخ

۹- پنی‌سیلین

پنی‌سیلین یکی از مشهورترین اختراعات بشر در طول تاریخ به‌ شمار می‌رود. در سال ۱۹۲۸ دانشمند اسکاتلندی به نام الکساندر فلمینگ متوجه ظرف مملو از باکتری در آزمایشگاه خود شد که درپوش آن به‌طور تصادفی باز مانده بود. نمونه به‌وسیله قارچ آلوده شده بود به‌طوری‌که در هرجا که قارچ وجود داشت باکتری مرده بود. این قارچ آنتی‌بیوتیک طی دو دهه آینده توسط شیمیدانان به‌صورت خالص درآمده و داروی پنی‌سیلین گسترش یافت. این دارو می‌تواند علیه بسیاری از عفونت‌های باکتریایی انسان مبارزه کند بدون این‌که برای خود انسان مشکل‌ساز باشد. در سال ۱۹۴۴ پنی‌سیلین به تولید انبوه رسیده و تبلیغاتش آغاز شد. این پوستر در جاهای مختلف نصب شده و به نظامیان جنگ جهانی دوم توصیه می‌کرد که از این دارو استفاده کرده و خود را در برابر بیماری‌ها حفظ کنند. تقریباً یک نفر از هر ده نفر به آنتی‌بیوتیک حساسیت نشان می‌دهند با این‌وجود اکثر آن‌ها می‌توانند دارو را تحمل کنند.

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan