توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

بریتیش کلمبیا - کانادا

مقدمه

این استان غربی‌ترین استان کانادا و در کنار اقیانوس آرام جای دارد. بریتیش کلمبیا با داشتن مناطق زیبای طبیعی (۶ پارک ملی) نزدیک به۴ میلیون نفر را در خود جای داده‌است و بسیاری از ساکنین این استان در منطقه لوئر مین‌لند ساکن هستند.

مساحت این استان به اندازه جمع مساحت فرانسه، آلمان و هلند است. ویکتوریا مرکز این استان است که در جزیره ونکوور واقع است. پرجمعیت‌ترین شهر استان، ونکوور می‌باشد. این شهر با داشتن بالغ بر ۲/۲ میلیون نفر جمعیت سومین شهر پر جمعیت کانادا محسوب می‌شود.

سالانه در حدود ۳۵۰۰۰ نفر مهاجر وارد این استان می‌شوند و در کل مهاجرین بخش مهمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. درحقیقت یک سوم جمعیت ونکوور خارجی هستند. بیشتر چینی‌های کانادا در این شهر زندگی می‌کنند. جو چند فرهنگی و سطح عالی زندگی، این استان را مقصد بیشتر مهاجران به کانادا کرده‌است.

این استان میزبان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ در شهرهای ونکوور و ویستلر بود.

تاریخچه

این استان یکی از غنی‌ترین تاریخچه‌های بومی کانادا را دارد. باستان شناسان شواهدی از حضور انسان در این استان در حدود ۱۱۵۰۰ سال پیش یافته‌اند. به دلیل داشتن خط ساحلی، این استان بالاترین تراکم جمعیت بومی را دارد. در زمان ورود اروپایی‌ها بیشتر از نیمی از ساکنان فعلی کانادا در این استان زندگی می‌کردند.

ورود اروپایی‌ها با ورود کاشفین معروف انگلیسی به نام‌های جیمز کوک[۶] و ناخدا جورج ونکوور در اواخر دهه ۱۷۰۰ آغاز شد. به‌دنبال این کاشفان، بازرگانان پوست نیز به طور دائم در این استان ساکن شدند. اصلیت بیشتر شهرهای بزرگ این استان به تجارت پوست بر می‌گردد. این استان به عنوان ششمین استان در سال ۱۸۷۱ به کنفدراسیون کانادا پیوست و مرزهای این استان در اواخر قرن نوزدهم مشخص شدند. در طول این مدت، بیریتیش کلمبیا پذیرای مهاجران بسیاری از سراسر جهان به‌ویژه اروپا، چین و ژاپن بوده‌است. با ساخت راه آهن در این استان، اقتصاد آن از کشاورزی به معدن و جنگلداری تغییر کرد. اقتصاد این استان بعد از جنگ جهانی دوم شکوفا شد. با درآمد خوب به دست آمده از جنگلداری، استان شروع به سرمایه گذاری در مدرن کردن اقتصاد کرد. این دوره همچنین دوره شکوفایی فرهنگ استان بود. شهرهای ونکوور و ویکتوریا به مراکز فرهنگی و هنری تبدیل شدند و صدها نویسنده، هنرمند، شاعر و موسیقیدان را به سمت خود جذب کردند.

امروزه این استان دارای اقتصادی شکوفا و سطح زندگی عالی است. شهرهای این استان جزو تمیزترین و بهترین شهرهای جهان به شمار می‌آیند. این شرایط موجب شد تا بازیهای المپیک ۲۰۱۰ در این استان برگزار شود.

باغ‌های بوچارت

دولت

دولت کانادا با یک سیستم فدرال با کنترل بر برخی از امور متعلق به دولت ملی با مرکزیت اتاوا و دیگر امور تحت کنترل دولت استانی عمل می‌کند. این استان مجلس انتخابی دموکراتیک خود را دارد (مجمع قانونگذاری بریتیش کلمبیا) که در شهر مرکزی ویکتوریا واقع است. ۷۹ نماینده از سراسر استان (MLA) انتخاب می‌شوند. دولت فعلی استان تحت کنترل حذب لیبرال به رهبری آقای گوردون کمپبل می‌باشد. ایشان در سال۲۰۰۱ و در دور بعدی در سال ۲۰۰۵ انتخاب شده‌اند. انتخابات این استان هر ۴ سال به طور منظم انجام می‌گیرد و انتخابات بعد در ماه می‌سال ۲۰۰۹خواهد بود.

جمعیت

جمعیت این استان در حدود ۴/۲۵ میلیون نفر است و رشد ثابت جمعیت ۵ درصد می‌باشد. جمعیت این استان در سال ۱۹۹۱ در حدود ۳٬۲ میلیون نفر بوده و نرخ زاد و ولد فقط ۱/۴ می‌باشد که کمترین از متوسط کانادا (۱/۶) است. این بدین معنی است که استان رشد جمعیت خود را در مهاجرت می‌داند. این استان برای استفاده از نیروی کار به شدت به مهاجر نیاز دارد. به دلیل نزدیکی این استان به اقیانوس آرام و قاره آسیا، بیشتر مهاجرین از سمت آسیا وارد استان می‌شوند. تقریباً ۱۰ درصد ساکنان این استان چینی می‌باشند. البته جمعیت بسیاری از ژاپنی‌ها، فیلیپینی‌ها و کره‌ای‌ها در این استان زندگی می‌کنند. همچنین شمار بسیاری از اهالی آسیای جنوبی در جنوب ونکوور و در سوری ساکن می‌باشند. در این استان مجموعه‌ای جالب از تقریباً تمام فرهنگ‌های جهان دیده می‌شود.

مهاجرت

مهاجرت نقش مهمی در شکل گیری این استان در گذشته و در اقتصاد آن در حال حاضر دارد. با کاهش آمار زاد و ولد در این استان، مقامات استان رشد جمعیت آتی خود را در مهاجرت می‌بینند. این استان جهت کمک به جذب مهاجر در برنامه انتخاب استانی شرکت دارد که به روند جذب مهاجر و صدور ویزا سرعت می‌بخشد. افراد می‌توانند در دو روش در این برنامه شرکت کنند: حرفه استراتژیک (متخصصین مورد نیاز در بیریتیش کلمبیا) و گروه تجاری (مدیران و سرمایه گذاران). این استان مقصد مهاجرانی است که از طریق برنامه نیروی کار خارجی موقت اقدام می‌کنند.

 

شهرهای اصلی

ونکوور

ونکوور بزرگترین شهر استان و یکی از سه شهر ممتاز جهان می‌باشد. خود شهر جمعیتی در حدود ۶۰۰٬۰۰۰ نفر دارد ولی کل فضای شهری اطراف در حدود ۲/۲ میلیون نفر ساکن دارد که آنرا به سومین شهر پر جمعیت کانادا و پرجمعیت‌ترین در غرب کانادا مبدل ساخته‌است. این شهر در بدو احداث در سال ۱۸۸۶ فقط هزار نفر جمعیت داشت اما در سال ۱۹۱۱ جمعیت آن به ۱۰۰٬۰۰۰ نفر رسید. ونکوور به همراه شهر مجاور Whistler میزبان بازیهای المپیک ۲۰۱۰ خواهد بود.

ونکوور بر خلاف دیگر مناطق کانادا آب و هوایی ملایم دارد و خبری از زمستانهای سرد در آن نمی‌باشد. با توجه به این آب و هوای مناسب، یکی از بزرگترین پارکهای آمریکای شمالی در این شهر قرار دارد (Stanley Park). دیگر مواردی که فضای این شهر را دیدنی تر می‌کنند کوه‌های شمال و اقیانوس آرام در غرب می‌باشند.

از این شهر گاهی به «شهر محله‌ها» نام برده می‌شود. این محله‌ها نشانگر وجود هویت مهاجر ساکن در این شهر می‌باشد. از این محله‌ها می‌توان به «Little Italy»، «Japan town» و یا بازار «Punjab» اشاره کرد. از مناطق غیر بومی می‌توان به Granville و Gastown با حال و هوای خاص خود نام برد.

سطح بالای زندگی در این شهر مهاجران را به سمت خود جذب می‌کند و نتیجه آن وجود چندین فرهنگ مختلف در این شهر می‌باشد که زبان اول آنها غیر از انگلیسی است. اگر چه فرهنگ‌های متفاوتی در کل شهر دیده می‌شود، اما یک فرهنگ جالب جدید در این شهر بوجود آمده‌است که تمام فرهنگ‌ها در آن نقش دارند. برای مثال جشنواره بزرگ dragon-boat تنها برای چینی‌های کانادا نمی‌باشند بلکه تمامی ساکنین شهر در آن شرکت دارند.

اقتصاد ونکوور بر اساس خدمات مالی می‌باشد. این شهر نقطه مهمی در ترانزیت کالا از اقیانوس آرام است. میزان صادرات از این بندر بالاترین مقام را در آمریکای شمالی دارد. اخیراً هزینه‌های کم در ونکوور موجب شده تا تعداد زیادی از شرکت‌های فیلم سازی وارد این شهر شوند و اصطلاحاً نام «Holly wood North» را به این شهر دهند. وجود دانشگاه‌های تراز اول، این شهر را به محل حضور صنایع خیلی پیشرفته و مخابرات و طراحی بازیهای تصویری مبدل ساخته‌است.

اشتغال و اقتصاد

اگرچه بیشتر اقتصاد این استان به طور سنتی بر منابع طبیعی تکیه دارد اما در سالهای اخیر شکل آن به سمت صنایع و کارهای خدماتی تغییر کرده‌است. جنگلداری، معدن و مخابرات از بخش‌های مهم اقتصادی این استان به حساب می‌آید.

توریست یکی از منابع اصلی درآمد این استان می‌باشد. این استان مناظر طبیعی زیبایی از جمله کوه‌های راکی، هزاران مایل خط ساحلی و مساحت زیادی از مناطق سرسبز را در بر می‌گیرد. بیریتیش کلمبیا بزرگترین شیلات در کانادا و زمین‌های کشاورزی و دامپروری بسیاری را دارا می‌باشد. همچنین این استان سومین تولید کننده برق آبی و دومین تولید کننده گاز در کانادا است. شهر ونکوور که بیشتر ساکنین این استان در این شهر زندگی می‌کنند مرکز مهم تجاری و فناوری و سومین مرکز فیلم سازی در آمریکای شمالی (بعد از نیویورک و لوس آنجلس) می‌باشد. این شهر به دلیل رفت‌وآمد زیاد مرکز مهم خدماتی نیز به حساب می‌آید.

این استان محل خوبی جهت پیدا کردن کار می‌باشد زیرا نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود در ۳۰ سال گذشته رسیده‌است (۴٫۵ درصد). بیشتر این مشاغل در حیطه خدمات و فناوری قرار دارد. انتظار می‌رود که این رشد در آینده نیز ادامه پیدا کرده و فرصت‌های شغلی بسیاری برای مهاجرین در استان فراهم آید.

سطح استاندارد زندگی

این استان به دارا بودن سطح بالای زندگی باداشتن شهر ونکوور یکی از شهرهای مهم جهان ار لحاظ کاری و زندگی معروف می‌باشند. این استان با امکانات اقتصادی و رفاهی بسیار خوب به مهاجرین جدید سرویس می‌دهد. سطح زندگی در ویکتوریا و مناطق داخلی مثل کیلونا نیز به همین صورت می‌باشد.

به دلیل هزینه بالای مسکن، هزینه‌های زندگی در این استان بسیار گران می‌باشد اما متوسط درآمد سالیانه نیز به تناسب در سطح بسیار خوبی قرار دارد(۳۱٬۵۴۴ دلار). «کمترین مقدار دستمزد در ساعت» در این استان ۱۰٫۲۵ دلار در ساعت است که این میزان برابر با میانگین کل در کانادا می‌باشد. نرخ مالیات بر درآمد در این استان دومین نرخ پایین در کانادا است. وجود پارک‌های محافظت شده بسیار، دو رشته کوه و اقیانوس آرام به فضای تفریحی استان روحیه خاصی داده‌است. میانگین عمر در این استان ۸۰ سال می‌باشد.

مسکن

هزینه‌های مسکن کمی بیشتر ار دیگر نقاط کانادا می‌باشد. گران‌ترین بخش‌های استان، شهرهای ونکوور و ویکتوریا هستند. البته اطراف آنها خانه‌های حومه‌ای وجود دارد. در کل، درصد متوسط درآمد خانوار با هرینه‌های مالکیت در این دو شهر ۶۰-۳۰ هزار دلار می‌باشد. هزینه ماهیانه مسکن در این استان ۹۰۴ دلار کمی بیشتر از متوسط کانادا (۸۳۵ دلار) می‌باشد.

بیشتر ساکنین ونکوور ترجیح می‌دهند که در حومه شهر مثل ریچمند، سوری یا برنابی زندگی کنند. هزینه‌های مسکن در این نواحی کمتر و فضای خانه‌ها بیشتر می‌باشد. این شهرهای حومه‌ای مسافت زیادی تا شهر ندارند به همین دلیل بیشتر مهاجرین جدید در این منطقه ساکن می‌شوند.

تحصیلات

این استان دارای سیستم آموزشی دولتی مورد تایید جهان می‌باشد. در کانادا تمامی شهروندان و دارندگان اقامت دائم می‌توانند تا ۲۰ سالگی و تا سقف انتهای دبیرستان از تحصیلات رایگان دولتی استفاده کنند. از هزینه مالیات دوره‌های متنوع آموزشی از جمله مدارس بومی، ملیتی و دوره‌های فرانسوی، دوره‌های هنرهای زیبا، ورزش و دوره‌های فنی برگزار می‌شود. دانش آموزان این استان محدودیت جغرافیایی ندارند و می‌توانند در هر جای استان که بخواهند به طور رایگان تحصیل کنند. در سالهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ دانش آموز پس از گذراندن امتحانات استانی می‌تواند فارغ التحصیل شود.

این استان ۱۹۰۰ برنامه آموزش عالی در ۲۶ موسسه آموزش عالی ارائه می‌دهد. در این استان ۶ دانشگاه، سه کالج دانشگاه (با ارائه دوره کارشناسی ارشد اغلب در رشته‌های تخصصی، دوره‌های فنی، مهارت آموزی) و ۱۲ کالج وجود دارد. شهریه متوسط یک سال تحصیل ۴۸۰۰ دلار می‌باشد که ۱۵- ۱۰ درصد بیشتر از متوسط کانادا است. البته برنامه‌های بورسیه و اعطای وام نیز برای دانشجویان وجود دارد.

از دانشگاه‌های تراز اول این استان می‌توان به دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه سایمون فریزر و دانشگاه ویکتوریا اشاره کرد که جذب کننده محققین و دانشمندان سراسر جهان می‌باشد. چندین برندهٔ جایزه نوبل پزشکی، فیزیک و اقتصاد، فارغ التحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا هستند. سطح علمی این دانشگاه‌ها کمک شایانی به شکوفایی اقتصاد استان می‌کند.

بهداشت

طبق قوانین کانادا تمامی شهروندان کانادا می‌توانند از خدمات بهداشتی رایگان استفاده کنند. به عبارت دیگر اکثر هزینه‌های بهداشتی در کانادا به طور مستقیم از شهروندان اخذ نمی‌گردد. البته خدمات غیر ضروری مانند عمل زیبایی یا مراقبت‌های خاص از دندان تحت پوشش این خدمات نمی‌باشد. لیست خدمات ضروری غیر رایگان در هر استان متفاوت است. طرح بهداشتی دولتی این استان بیشترین هزینه را در کانادا انجام می‌دهد (۳۵۰۰ $ در سال برای هر نفر)

فرهنگ

فرهنگ این استان نشآت گرفته از مناظر زیبای آن می‌باشد. مردمان این استان به داشتن سلامت جسمی و انجام تفریحات در فضای باز از جمله دوچرخه سواری، اسکی، اسنوبرد، قایق سواری و شنا مشهور می‌باشند. استان بیریتیش کلمبیا داراری یکی از بهترین مناطق طبیعی جهان است و شرایط بسیار خوب تفریحی در این استان فراهم است. فرهنگ این استان تاثیر گرفته از فرهنگ اقوام مهاجر انگلیسی، آلمانی، چینی، هندی و ژاپنی می‌باشد. این تعدد فرهنگی موجب شده تا ونکوور سالانه مرکز جذب هنر و فرهنگ از سراسر جهان باشد.

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan